سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی های قرآن

شفا و درمان با صلوات

 

 

ثواب صلوات فرستادن و سلام کردن بر پیامبر صلى الله علیه و آله و دوستى او

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: صلوات فرستادن بر پیامبر صلى الله علیه وآله گناهان را از بین مى برد، بهتر از نابود کردن آب آتش را. سلام کردن بر پیامبر صلى الله علیه و آله برتر از آزاد کردن چند برده است . دوست داشتن رسول خدا صلى الله علیه و آله برتراز فدا کردن جانهاست . یا فرمودند: برتر از شمشیر زدن در راه خداست . (483)

  -ثواب یک بار بر پیامبر صلى الله علیه و آله صلوات فرستادن

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامى که پیامبر صلى الله علیه و آله را یاد کردند، زیاد بر او صلوات بفرستید. زیرا همانا کسى که یک بار بر پیامبر صلى الله علیه و آله صلوات بفرستد، خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار بار بر او صلوات مى فرستد و آفریده اى از آفریدگان خدا باقى نماند، مگر این که به خاطر صلوات خدا و صلوات فرشتگانش ، بر او صلوات مى فرستند. و جز نادان مغرور که خدا و رسول از او بیزارند، کسى از این ثواب رو نمى گرداند. (484)

از ثواب این صلوات غافل نباشید که یکى از اسرارآل محمد صلى الله علیه و آله است

اللهم صل على محمد و آل محمد فى الاولین . و صل على محمد و آل محمد فى الاخرین . و صل على محمد و آل محمد فى الملا الاعلى . و صل على محمد و آل محمد فى المرسلین . اللهم اعظ محمدا الوسیلة و الشرف و الفضیلة و الدرجة الکبیرة . اللهم انى آمنت بمحمد و لم اره فلا تحرمنى یوم القیامة رویته و ارزقنى صحبته و توفنى على ملته و اسقنى من حوضه مشربا رویا سائغا هنیئا لا اظما بعده ابدا انک على کل شى ء قدیر اللهم کماآمنت بمحمد صلى الله علیه و آله و لم اره فعرفنى فى الجنان وجهه اللهم بلغ روح محمد عنى تحیة کثیرة و سلاما.

همانا کسى که سه بار در بامداد و سه بار در شب با این ذکر صلوات بفرستد، گناهانش از بین رفته و خطاهایش محو مى گردد ؛ سرورش دوام یافته و دعایش مستجاب مى شود ؛ به آرزویش رسیده و رزقش زیاد مى گردد؛ در مقابل دشمنش یارى گردیده ، اسباب همه خیرها برایش مهیا شده و از دوستان پیامبرش در بهشتهاى اعلى قرار داده مى شود. (485)

برآورده شدن صد حاجت از دنیا و آخرت 

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که در یک روز صد بار بگوید رب صل على محمد و اهل بیته ، خداوندصد حاجت او را بر مى آورد که سى تاى آن مربوط به دنیا و هفتاد تاى آن مربوط به آخرت است . (486)

آمرزش گناهان با این طریق صلوات 

از امام صادق علیه السلام پرسیدند چگونه بر محمد و آل او صلوات بفرستیم فرمود شما مى گوئید:

صلوات الله و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه على محمد و آل محمد و السلام علیه و علیهم و رحمة الله و برکاته .

گفته شد ثواب کسى که به این طریق بگوید چه مى باشد، فرمود: بیرون شدن از گناهان است ، به خدا قسم مثل روزى که او را مادر زائیده . (487)

ثواب صلوات بر پیامبر صلى الله علیه و آله وآل او علیهم السلام در روز جمعه پس از نماز عصر

امام باقر علیه السلام فرمودند: هنگامى که در روز جمعه نماز عصر را خواندى ، بگو:

اللهم صل على محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیهم و على ارواحهم و اجسادهم و رحمة الله و برکاته .

همانا کسى که پس از نماز عصر این صلوات را بفرستد، خداوند صد هزار حسنه براى او نوشته ، صد هزار گناه او را پاک کرده ، به واسطه آن صد هزار حاجت او را برآورده نموده صد هزار درجه براى او مى نویسد. (488)

ثواب گفتن اللهم صل على محمد و آل محمد هنگام رکوع ، سجده و قیام

امام باقر علیه السلام فرمود: کسى که در رکوع ، سجده و قیامش بگوید اللهم صل على محمد و آل محمد خداوند براى او همانند ثواب رکوع ، سجده و قیام را مى نویسد. (489)

با ذکرصلوات بر محمد و آل محمد پرده وحائل برطرف مى شود

حضرت صادق علیه السلام فرمود: پیوسته دعا محجوب است (و میان آن با استجابتش حجاب و پرده اى حائل است ) تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود (که آن گاه پرده و حائل برطرف شود). (490)

بالا رفتن دعا براى اجابت با ذکر صلوات بر محمد وآل محمد

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که دعائى کند و نام پیغمبر صلى الله علیه و آله را نبرد، آن دعا بالاى سرش (چون پرنده اى ) بچرخد، و چون نام پیغمبر صلى الله علیه و آله را برد دعا بالا رود. (491)

کفایت خرج و معونة دنیا و آخرت با ذکر صلوات 

حضرت صادق علیه السلام فرمود: مردى نزد پیغمبر صلى الله علیه و آله آمد عرض کرد: اى رسول خدا من یک سوم صلواتم را براى شما قرار دهم ، نه بلکه نیمى از صلواتم را مخصوص شما گردانم ، نه بلکه تمامى آن را از آن شما گردانم ، رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: در این صورت خرج و معونة دنیا آخرت تو کفایت شود، در این هنگام مردى عرضه داشت : خدا تو را نیکى دهد، چگونه دعایش را به او اختصاص مى دهد؟ امام صادق علیه السلام فرمود: چیزى از خدا نمى خواهد، مگر این که قبل از آن بر محمد و آل محمد صلوات مى فرستد. (492)

خدا و فرشتگان بر صلوات فرست صلوات مى فرستد

حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر که بر من صلوات فرستد خدا و فرشتگان بر او صلوات فرستند، هر که خواهد کم فرستد و هر که خواهد بیش . (493)

صلوات بر محمد و آل محمد از بین برنده نفاق

حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله علیه واله فرمود: آوازهاى خود را به صلوات بر من بلند کنید، زیرا که آن نفاق را برطرف سازد. (494)

ثواب کسى که از ده تا صد مرتبه صلوات بفرستد

اسحاق بن فروخ گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: اى اسحاق بن فروخ هر که ده بار بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد، خداوند و فرشتگان او صد بار بر او صلوات فرستند، و هر که صد بار بر محمد و آل محمد صلوات فرستد خداوند و فرشتگانش هزار بار بر او صلوات فرستند. (صلوات از خدا آمرزش و رحمت است و صلوات فرشتگان درخواست فروفرستادن رحمت مى باشد). (495)

ثواب صلوات بر پیامبر صلى الله علیه و آله 

محمد بن مسلم از یکى از دو امام باقر و صادق علیه السلام حدیث کند که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: در روز قیامت من در کنار ترازوى اعمال هستم . کسى که گناهانش سنگینتر از کارهاى نیکش باشد، صلواتهایى که بر من فرستاده است مى آورم تا کارهاى نیکش را سنگینتر نمایم . (496)

فضیلت صلوات بر محمد و آل محمد در اول و آخر هر دعا

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که به درگاه خداى عز و جل حاجتى دارد باید به صلوات بر محمد و آلش شروع کند، و سپس حاجت خود را بخواهد، و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد پایان دهد، زیرا که خداى عز و جل کریم تر از آن است که دو طرف (دعا) را بپذیرد، و وسط (دعا) را واگذارد (و به اجابت نرساند) زیرا صلوات بر محمد و آل محمد محجوب نیست (و بدون برخورد به حجابى بالا رود). (497)

فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد در خانه خدا

عبدالسلام بن نعیم گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم : من وارد خانه خدا شدم و هیچ دعائى به خاطر نداشتم جز صلوات بر محمد و آل محمد، فرمود: آگاه باش که هیچ کس مانند تو (در فضیلت و ثواب ) از آن جا بیرون نیامده است . (498)

صلوات بر محمد و آل محمد هنگام یاد کردن خدا

عبدالله بن عبدالله دهقان گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام شرفیاب شدم ، پس آن حضرت به من فرمود: معناى گفتار خداوندچیست ؟ (که فرماید:) و یاد کرد نام پروردگارش را پس صلوات به جا آورد (سوره اعلى آیه 15)؟ من عرض کردم : یعنى هر زمان نام پروردگارش را به یاد آورد برخاست پس نماز خواند (و صلوة به معناى نماز است ) فرمود: (اگر این طور باشد) پس خدا به حقیقت تکلیفى نابجا و بیرون از طاقت و توانائى کرده است ؟ عرض کردم : قربانت پس معناى آن چگونه است ؟ فرمود: هرگاه نام پروردگارش را یاد کند بر محمد و آل او صلوات فرستد. (499)

مجازات نفرستادن صلوات بر محمد و آل محمد

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر گاه یکى از شماها نماز بخواند و در نماز خود نام پیغمبر صلى الله علیه و اله و (آل او) را نبرد، با این نماز به جز راه بهشت مى رود (یعنى این نماز او را به بهشت نخواهد برد) و رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس که من نزد او نامم برده شود و بر من صلوات نفرستد به دوزخ رود، پس خدایش (از رحمت خود) دور کند. و فرمود: و هر کس که من نزدش نام برده شوم و صلوات (فرستادن ) را بر من فراموش کند از راه بهشت به خطا رفته است . (500)

درخواست نجات از آتش و آمرزش گناهان از خدا به حق حضرت محمد صلى الله علیه وآله و اهل بیت او علیهم السلام

امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا بنده اى هفتاد پاییز در آتش مى ماند، که هر پاییزى هفتاد سال است ، آن گاه از خدا مى خواهد که بحق محمد و اهل بیتش به او رحم کند. خداى عزو جل نیز به جبرئیل وحى کند که فرود آى و بنده ام را از آتش خارج کن . جبرئیل عرض مى کند چگونه در آتش فرود آیم ؟ خداوند مى فرمایند، به آتش دستور داده ام که براى تو سرد شود و ضررى به تو نرساند. عرض مى کند: پروردگارا! جایش را نشانم بده . مى فرماید در چاهى در سجیل است . آن گاه جبرئیل در جاى او فرود آمده و او را از آتش بیرون مى کشد. خداوند عزو جل ازاو مى پرسد چند سال در آتش بودى ؟ عرض مى کند: نمى دانم ، خداوند مى فرماید: هان به عزتم سوگند اگر این چنین از من درخواست نمى کردى ، همچنان تو را با خوارى در آتش نگاه مى داشتم . ولى بر خودم لازم نموده ام که هیچ بنده اى از من به حق محمد و اهل بیت او درخواست آمرزش نکند مگر این که گناهانى را که مربوط به من و اوست ببخشم . و امروز نیز محققا گناهان تو را بخشیدم . (501)

شرط رسیدن دعا به آسمان صلوات بر محمد صلى الله علیه و آله وآل محمد است

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هیچ دعائى به آسمان نمى رسد، مگر این که دعا کننده بر محمد و آل او صلوات بفرستد. (502)

ثواب صد بار صلوات بر محمد و آل او پس از سپیده دم

راوى مى گوید: امام صادق علیه السلام از من پرسیدند نمى خواهى چیزى یادت بدهم که خداوند با آنصورتت را از حرارت جهنم حفظ کند؟ عرض ‍کردم : چرا. فرمودند: پس از سپیده دم ، صد بار بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد تا خداوند صورتت را از حرارت جهنم حفظ نماید. (503)

ثواب صلوات بر حضرت محمد صلى الله علیه وآله واهل بیت او علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: در کتابى خواندم که هر کسى که بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد خداوند براى او صد حسنه مى نویسد، و کسى که بگوید اللهم صل على محمد و اهل بیته  خداوند براى او هزار حسنه مى نویسد. (504)

ثواب گفتن ان الله و ملائکته یصلون على النبى ... پس از نماز صبح و مغرب

راوى مى گوید از امام رضا علیه السلام شنیدم که مى فرمود: کسى که پس از نماز صبح و مغرب پیش از آن که برخیزد یا با کسى صحبت کند، بگوید: ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما. اللهم صل على محمد النبى و ذریته خداوند صد حاجت او را برمى آورد، هفتاد حاجت در دنیا و سى حاجت در آخرت . (505)

ثواب صد بار صلوات بر پیامبر صلى الله علیه و آله درروز جمعه

امام رضا علیه السلام نقل مى نمایند که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: کسى که در روز جمعه صد بار بر من صلوات بفرستد، خداوند شصت حاجت او را بر آورده مى نماید: سى حاجت مربوط به دنیا و سى حاجت مربوط به آخرت . (506)

  منبع:شفاخانه معنوى  (شفا از قرآن و احادیث)سعید موحدیان عطار

 

 



+ نوشته شده در یکشنبه 91/11/1 ساعت 11:24 عصر توسط زینب زارع |  نظر