سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی های قرآن

دعاى حضرت ایوب علیه السلام

حضرت ایوب پیامبری از نسل اسحاق،ومادرش دختر حضرت لوط بود و همسرش رحیمه دختر افرایم فرزند یوسف فرزند یعقوب بود

او یکى از پیامبران الهى است که به خاطر صبرش زبانزد همگان است خداوند به ایوب نعمت بسیار داده و او هم به طاعت الهى کمر بسته و شکرگزار نعمت هاى الهى بود.

شیطان بر سپاسگزاری ایوب رشک برد و آن را نتیجه رفاه و نعمت قلمداد کرد؛ گفت سپاسگزاری او به دلیل سلامتی و دارایی اوست. خداوند نیز نخست ایوب را به از دست دادن اموال و آنگاه به مصائب جسمی و بیماری آزمود ولی ایوب همچنان صابر و شکیبا و سپاسگزار ماند.

شیطان وقتی از فریفتن ایوب ناامید شد، بر آن شد تا همسر ایوب را همانند حواء بفریبد تا از این راه بر ایوب دست یابد.
خداوند بزرگ دعای او را پذیرفت و دردها و بیماری های او را درمان بخشید و آنچه را از دست داده بود به وی بازگردانید.

 سرانجام ، زمینه و زمان آزمایش ایوب فرا رسید و گرفتار امتحان الهى شد.

ایوب ثروت و مکنت و فرزندان را یکى پس از دیگرى از دست داد. در تمام مراحل این آزمایش بزرگ ، صبر ایوب بر حوادث و پیشامدهاى تلخ چیره شد و آن گاه که نیمه جانى بیش برایش نمانده بود پس از این ماجرا بود که حضرت ایوب با دلی سرشار از عشق و شور معنوی، پروردگار خود را می‌خواند و می‌گفت

انى مسنى الضر وانت ارحم الراحمین (انبیاء آیه 83

بارالها، ضرر و زیان به جان من رسید و تو ارحم الراحمین هستى .

در آیه دیگر آمده است که ایوب چنین گفت :انى مسنى الشیطان بنصب و عذاب (ص آیه 41.

پروردگارا، شیطان باسختى و رنج و عذاب به سراغ من آمد.

خداوند در پاسخ ندای تضرع‌آمیز حضرت ایوب فرمود: "ارکض برجلک هذا مغتسل باردٌ و شراب"(ص42)؛ تو که همه امکانات را از دست داده‌ای و تنها و بیمار هستی و قدرت حرکت نداری، پا‌یت را به ‌زمین بزن، در ز‌یر پا‌یت چشمه‌ای می‌جوشد و تو در آن شستشو می‌کنی و همه‌‌ بیمار‌ی‌ها‌یت برطرف می‌شود و آبش را می‌نوشی، عطشت فرو می‌نشیند و همه‌‌ آن مشکلاتی که داشتی از بین می‌رود: "و وهبنا له أهله و مثلهم معهم رحمة منّا و ذکری لأُولی الألباب"

به هر حال دعاى ایوب مستجاب شد و از این امتحان بزرگ سربلند برآمد و بر شیطان و پیروانش روشن شد که ایوب در شادى و غم ، دارایى و ندارى ، تندرستى و بیمارى خداپرست و خدا دوست است .

ندا رسید: با پایت زمین را بخراش ، چشمه اى برمى آید، که آبش بیمارى هاى تو را مداوا مى کند و هم نوشیدنى گوارا براى تو است . خداوند سلامتى را به او برگرداند و از فرزندان و خاندان دو چندان به او عنایت کرد. ثروت و مکنت رفته باز آمد و زندگى او بیش از پیش رونق یافت .

درباره تفسیر از فرزندان دو چندان به او عنایت کرد از امام صادق علیه السلام پرسیدند، آن حضرت فرمود: علاوه بر فرزندانى که در این امتحان بزرگ از دنیا رفته بودند، فرزندانى که پیش از آن هم از ایوب وفات یافته بودند، زنده شدند (صافى ، ج 3، ص 351.

به ا‌ین جهت است که در قرآن می‌فرما‌ید: به ‌یاد ا‌یوب باش و ا‌ین روش را حفظ کن. ‌یعنی شکیبا‌ییِ لازم، اعراض و روی برگرداندن از غیر خدا، تضرع به خدا و اطمینان به استجابت نیا‌یش را جزو اصول اولی بدان و در تحصیل و بدست آوردن و تکمیل و حفظ آن بکوش.حضرت ا‌یوب(علیه السلام) بعد از بیان گرفتار‌یش، عرض کرد: "انت ارحم الراحمین"؛ پروردگارا! رحمت تو نامحدود است و رحمت د‌یگران مظهر رحمت توست.

حضرت ا‌یوب(علیه السلام) بعد از بیان گرفتار‌یش، عرض کرد: "انت ارحم الراحمین"؛ پروردگارا! رحمت تو نامحدود است و رحمت د‌یگران مظهر توست: "و رحمتی وسعت کل شیء"غیری نیست که در قبال خدا رحمت داشته باشد تا رحمت او بیشتر باشد. بد‌ین جهت اان هر جا اثر خیری می‌بیند با‌ید خدا را شکر کند و اشخاص و اشیا را مجرای رحمت الهی بداند نه منشأ رحمت

سرّ خواندن خدا با اسم "ارحم الراحمین" ا‌ین است که انسان صالح سالک در مسیر تجلّی ا‌ین اسم قرار گیرد، تا هم بتواند رحمت خاص خداوند را که در سایه‌‌ دعا تجلّی کرده است در‌یافت کند و هم بتواند نسبت به د‌یگران مهربان و رئوف باشد.

 



+ نوشته شده در چهارشنبه 91/10/6 ساعت 12:28 عصر توسط زینب زارع |  نظر