سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی های قرآن

درسهای بهار در کسب مهارت زندگی (1)

 

سهم ما انسانها از این رویش ، سرزندگی و شادابی و طراوت چیست؟ و ما چه درسی را باید بگیریم ؟ ما چگونه باید به طبیعت نگاه کنیم، فرزندان زمین هر کدام سهم خودشان را می برند گیاهان، حیوانات سهم خودشان را از این بهار می برند؟ ما انسانها که دارای عقل و فهم و شعور و عواطف و احساسات قلب و روح هستیم باید از این بهار چه درسی بگیریم؟ گیاهان در حد کمال خودشان رشد می کنند گل می دهند حیوانات از این سرسبزی و گیاهان می خورند فربه می شوند آنها هم به کمال خودشان می رسند. انسانها هم مرتع و چراگاه خوبی پیدا می کنند بخور بخور است خوب اینکه غایتش مثل حیوانات است ما چه درسی باید بگیریم انسانهای عاقل و فهمیده و هوشمند از این بهار چه درسهایی ما باید بگیرند؟
قدرت بر تغییر دادن
اولین درسی که از بهار ما می توانیم بگیریم تغییر کردن است. امروز بحث مهمی را روانشناسان به نام مهارت زندگی مطرح می کنند کلاسهای متعددی برگزار می کنند و پول هنگفتی هم از شرکت کنندگان می گیرند تا راههای مهارت و کسب موفقیت از زندگی برای دوستداران و دانشجویان خودشان تدریس کنند چه کنند تا موفق بشوند؟ چه مهارتی کسب کنند تا بهتر زندگی کنند؟

از عمرشان بهتر بهره بگیرند؟ اولین مهارت را روانشاناسان تغییر ذکر می کنند انسان بتواند خودش را تغییر دهد بهار این درس را به ما می دهد بهاری که درختانش مرده بودند زمین افسرده بود از برکت باران زمین به جنبش و حرکت در می آید، می بینید که آرام آرام به فصل بهار و اعتدال رسیده است تغییر کرده زیبایی همه جا را گرقته است. اولین نکته ای که ما نگاه می کنیم می بینیم که طبیعت تغییر کرده است ما هم می توانیم تغییر کنیم انسانها هم می توانند تغییر کنند . این اولین نکته و خیلی نکته مهمی است که انسان می تواند خودش را تغییر دهد آیه ای که خدمت شما تلاوت کردم «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما با انفسهم» سرنوشت جامعه را خدا تغییر نمی دهد تا زمانیکه خود مردم اراده کنند تغییر دهند . اگر مردم اراده کنند تغییر کنند سرنوشت عوض می شود. اگر مردم اراده کنند که راکد بمانند همیشه راکد می مانند . اگر اراده کنند حرکت بکنند جنبش، حرکت و تغییر درست می شود.
تغییر در ظاهر و باطن
از این بهار من و شما باید تغییر را یاد بگیریم یک تغییر در ظاهر و یک تغییری در باطن انجام دهیم. خانمها را ببینید خانه را تغییر می دهند نظافت ، پاکیزگی و شستشو این تغییر ایجاد می شود اصلا زندگی فرق می کند شادابی در زندگی درست می شود. در روایات هم این امده است خدمت شما در خطبه گذشته عرض کردم که اگر تار عنکبوت در سقف خانه باشد فقر می آورد حالا چه دلیلی دارد نمی دانم ولی نشان پاکیزگی است . کاش می شد همیشه بهار باشد همیشه ما سقفمان را، خانه مان را و اطرافمان را تمیز و نظافت می کردیم.
ساده و تمیز زندگی کردن
در تغییر ظاهری انسان چیزهایی که اضافه دارد از خود دور کند شما ببنید بعضی از چیزها در زندگی انسان اضافه است و مثل خوره به روح آدم چسبیده است انسان یک ظرف شکسته ای را مرتب به اینجا و آنجا می گذارد و هیچ وقت هم بدردش نمی خورد چه خوب است که انسان اینها را از خودش دور کند اینکه لباسی اضافه دارد در راه خدا هدیه دهد می خواهی اضافات را چه کار بکنی؟ این همه با تجملات زیادی زندگی کردیم مرتب دور خودمان چیدیم ساده تمیز نظیف ادم زندگی کند خیلی راحت تر است. خوب این یک تغییر که تغییر ظاهری است
اهمیت تغییر باطنی
آن چیزی که برادران و خواهران برای ما مهم است که ما باید از آن درس بگیریم تغییر باطنی است همراه با تغییر طبیعت من چقدر اخلاقم عوض شد؟ من امسال چقدر به سمت حلال خوری می خواهم پیش بروم؟ چقدر می خواهم تصمیم بگیرم که در این ایام نماز جماعتم و نمازجمعه ام را ترک نکنم؟ همتم در این سال این باشد که دستورات خدا را هدف خود قرار دهم آدم باید هدف گذاری بکند اگر در تغییری هدف نباشد که ارزش ندارد انسان باید هدفش مشخص باشد در این سال می خواهد چکار بکند
مهمترین هدف دستور خداوند را زمین نگذاشتن
مهمترین هدف این باشد که در زندگی دستور خدا را در این یکسال زمین نگذارد سعادت و خوشبختی را ما می خواهیم . اولین سعادت و خوشبختی ما این است که امسال تصمیم بگیریم خودمان را پالایش کنیم و دستور خدا و حرف خدا را زمین نگذاریم. خوب این خودش یک تغییر بسیار مثبت است. 

خطبه های نمازجمعه 5/1/90
به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی

 



+ نوشته شده در پنج شنبه 92/2/12 ساعت 12:42 عصر توسط زینب زارع |  نظر