سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی های قرآن

چه موضوعاتى در دعاهاى قرآنى مطرح شده (2)

 

9 . تسبیح الهى ذکر و تسبیح خدا را گفتن معنای وسیع و مصادیق فراوانی دارد. انسانی که در تمامی لحظات زندگی به یاد ذات پاکی است که سرچشمه تمام خوبی‌ها و نیک‌ها می‌باشد و به این وسیله روح و جان خود را پاک و روشن می‌سازد، خداوند نیز در تمامی مراحل زندگی و در اوج مشکلات و سختی‌ها او را تنها نمی‌گذارد. از بسیاری از آیات قرآن می توان به این نتیجه رسید که تسبیح خدا را گفتن مساله ای بسیار با اهمییت است و خداوند در قرآن انسان را به این امر بسیار سفارش می کند. البته تسبیح خدا را گفتن همواره با ید با حضور قلب همراه شود که در اینصورت است که نتیجه ی این عمل که خدا آنرا بسیار سفارش کرده را خواهیم دید.

از آنجا که آفت هر برنامه ، بی برنامگیست برای انجام تمام امور ازجمله دستورات خداوند باید با یک برنامه کاری درست داشت و در این صورت است که می توانیم به هدف خود دست پیدا کنیم و به همین دلیل است که خداوند برای عبادت و تسبیح گفتن وقت هایی (قبل از طلوع خورشید ، ظهر ، عصر و بعد از غروب خورشید ) را تعیین کرده و در واقع از ما می خواهد که برای عبادتمان برنامه ریزی کنیم و زمانهای مشخصی را به این کار اختصاص دهیم تا عبادتمان فصلی و موسمی نباشد بلکه دائمی و پایدار باشد و این میسر نمی شود جز با برنامه ریزی و قرار دادن روزانه زمانی مشخص برای انجام اینکار.
اما اینکار ( ذکر و تسبیح خدا را گفتن) چه سودی دارد!

نه تنها به موقع گرفتاری نباید همه چیز را متوجه خدا کنیم و او را کفر بگوییم بلکه باید به تسبیح حدا بپردازیم و از او طلب یاری کنیم.
بنابراین فواید تسبیح: 
1- تسبیح رمز گشایش مشکلات 
2- تسبیح رمز موفقیت در کارها
3- تسبیح و یاد خدا رمز تبدیل بدی ها به خوبی ها
مهارت ها و تکنیک ها :
1- داشتن برنامه مشخص روزانه برای تسبیحات (زیرا در غیر اینصورت در حفظ این نعمت بزرگ موفق نخواهیم شد )
2- خالصانه خدا را تسبیح گفتن
3- اعتقاد قلبی به تاثیر تسبیح داشتن
4- صبر و تداوم در انجام تسبیحات ( تنها به هنگام مشکلات و گرفتاری ها خدا را یاد نکنیم)
آثار و برکات ذکر و تسبیح خدا :
محبت خداوند
انسانی که پیوسته به یاد خداست، حب الهی در قلبش جای می‌گیرد. چنانچه در زندگی روزمره نیز چنین است که اگر انسان در تمامی ساعات و در تمامی افکار خود شخص خاصی را در خاطر داشته باشد، کم کم محبت او در قلبش حاکم می‌شود 3)

فلاح و رستگاری
از نظر قرآن کریم ذکر خدا زمینه رستگاری انسان را فراهم می‌سازد: «وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» خدا را بسیار یاد کنید، باشد که رستگار شوید.( سوره جمعه، آیه 10)

افزایش برکت و حضور ملائکه
از روایات استفاده می‌شود خانه‌ای که ذکر خدا در آن بسیار شود، برکتش بسیار می‌شود و ملائکه در آن خانه حاضر و شیطان‌ها دور می‌گردند، و آن خانه برای اهل آسمان‌ها آن چنان درخشنده است که ستارگان برای اهل زمین، و خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نشود و ذکر خدا در آن نشود، برکتش کم است و ملائکه از آن خانه گریزان می‌شوند.

آرامش
آرامش و اطمینان گمشده انسان امروزی است که در آرزوی به دست آوردن آن می‌باشد قرآن کریم راه رسیدن به آرامش را به بشر معرفی می‌نماید:
«أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همانا با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد. (سوره رعد، آیه 28)

دوری از شیطان
آنان که به یاد خدا هستند از وسوسه‌های شیطان متأثر نمی‌شوند و یاد خدا سلاحی است که از آنها در برابر شیطان محافظت می‌نماید.
«إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» (سوره اعراف آیه 201) 
پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد خدا و پاداش و کیفر او می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بیند و) ناگهان بینا می‌شوند.

غذای روح
حضرت علی (ع) می‌فرماید: «مداومت بر ذکر الهی غذای روح و کلید رستگاری است

 

  در دعاهاى قرآنى  آمده

 

سبحان الذى سخرلنا هذا و ما کنا له مقرنین # و انا لى ربنا لمنقلبون زخرف (43) آیات 13 و 14 ....... 92

سبحان ربنا انا کنا ظالمین قلم (68) آیه 29........ 76

لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین انبیاء (21) آیه 87 .....41

سبحانک تبت الیک و انا اول المؤ منین اعراف (7) آیه 143 .... 58

سبحانک انت ولینا من دونهم سباء (34) آیه 41 ..... 95

سبحانک اللهم یونس (10) آیه 10 ...... 117

سبحان ربنا ان کان وعد ربنا لمفعولا اسراء (17) آیه 108 .... 113

کى نسبحک کثیرا# و نذکرک کثیرا طه (20) آیات 33 و 34 ..... 52

منبع:دعاهاى قرآن :حسین واثقى و http://assaf.ir

 



+ نوشته شده در دوشنبه 91/11/16 ساعت 10:38 عصر توسط زینب زارع |  نظر