سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی های قرآن

دعاهاى حضرت ابراهیم علیه السلام قسمت دوم

 

انتخاب مکه براى سکونت اسماعیل و هاجر به فرمان خدا بود و ابراهیم به این منزلگه رضا داد لیکن مکه جاى آبادى نبود و میوه و حبوبات در آن تولید نمى شد. این است رمز این که ابراهیم باز هم دعا مى کند و مى گوید:

رب اجعل هذا بلدا امنا و ارزق اهله من الثمرات من ءامن منهم بالله و الیوم الاخر (بقره آیه 126.)؛:

بارالها، این سرزمین را امن قرار ده ، و اهل آن را از میوه ها روزى ده ؛ مردمى که ایمان به خدا و روز قیامت آورند.

 این دعائى است که ابراهیم (علیه السلام ) کرد، و از پروردگارش درخواست نمود: که به اهل مکه امنیت و رزق ارزانى بدارد،

و خداوند دعایش را مستجاب کرد، چون خدا بزرگتر از آنست که در کلام حقش دعائى را نقل کند، که مستجاب نکرده باشد،   و خداى سبحان در قرآن کریمش از این پیامبر کریم دعاهائى بسیار نقل کرده ، که در آن ادعیه از پروردگارش حوائجى درخواست نمود، مانند دعائیکه در آغاز امر براى خودش کرد، و دعائى که هنگام مهاجرتش به سوریا کرد، و دعائى که در خصوص بقاء ذکر خیرش در عالم کرد، و دعائى که براى خودش و ذریه اش و پدر و مادرش و براى مؤمنین و مؤمنات کرد، و دعائى که بعد از بناى کعبه براى اهل مکه کرد، و از خدا خواست تا پیامبران را از ذریه او برگزیند، و از همین دعاهایش و درخواست هایش است که آمال و آرزوهایش و ارزش مجاهدتها و مساعیش در راه خدا، و نیز فضائل نفس مقدسش ، و سخن کوتاه موقعیت و قربش به خداى عزّ اسمه شناخته مى شود

خانه کعبه اولین عبادتگاه در روى زمین و از دیر باز محل پرستش خداى متعال و راز و نیاز با او بوده است . لیکن دیر زمانى بود که ویران شده و از یادها رفته بود. ابراهیم به فرمان الهى ماءمور تجدید بناى کعبه شد. او با کمک اسماعیل به این ماءموریت پرداخت . پایه ها بالا رفت و خانه حق براى طوف کنندگان و عبادت کنندگان مهیا شد.

ابراهیم و اسماعیل دست به دعا برداشتند:

ربنا تقبل منا انک انتاالسمیع العلیم : بارالها، از ما بپذیر تو شنوا و دانایى .

 

ربنا و اجعلنا مسلمین لک و من ذریتنا امة مسلمة لک و ارنا مناسکنا و تب علینا انک انت التواب الرحیم بارالها، ما دو را تسلیم خود قرار ده و از فرزندان ما نیز تسلیم امر تو باشند، عبادات ما را به ما بیاموز و توبه ما را بپذیر، تو توبه پذیر مهربانى .

 

ربنا و ابعث فهیم رسولا منهم یتلوا علهیم آیاتک و یعلمهم الکتاب والحکمة و یزکیهم انت العزیز الحکیم (بقره (2) آیات 127 - 129.):بارالها، در میان فرزندان ما پیامبرى برگزین که آیات تو را بر مردم بخواند و کتاب حکمت به آنان آموزد و آنها را تزکیه کند؛ همانا تو عزیز و حکیمى .در آیات فوق پس از آنکه ابراهیم و اسماعیل تقاضاى ظهور پیامبر اسلام را مى کنند سه هدف براى بعثت او بیان مى دارند: نخست تلاوت آیات خدا بر مردم ، این جمله اشاره به بیدار ساختن اندیشه ها در پرتو آیات گیرا و جذاب و کوبنده اى است که از مجراى وحى بر قلب پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) نازل مى شود و او به وسیله آن ، ارواح خفته را بیدار مى کند  .

 

در این  آیه  ابراهیم و اسماعیل از خداوند خواستند در میان امتى از ذریه آنان پیامبرى برگزین که آیات الهى را بر مردم بخواند و کتاب و حکمت به آنان آموزد و آنان را تزکیه کند، این دعاى ابراهیم و اسماعیل چه زمانى مستجاب شد؟

در حدیث آمده است که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: انا دعوة ابى ابراهیم؛ (تفسیرالبرهان ج 1، ص 156.):من به واسطه دعاى پدرم ابراهیم به دنیا آمدم و مبعوث شدم .

بنگر بین زمان دعاى ابراهیم ، و مستجاب شدن آن و به دنیا آمدن و مبعوث شدن حضرت محمد صلى الله علیه و آله چقدر فاصله است !و از تاءخیر استجابت دعا ماءیوس مشو.

 منابع:دعاهاى قرآن حسین واثقى تفسیر المیزان

 



+ نوشته شده در سه شنبه 91/10/5 ساعت 11:13 عصر توسط زینب زارع |  نظر